Dowódca Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej
st. kpt. Sławomir Dąbrowski
tel. 825721008 w. 30
e-mail: jrg@strazwlodawa.pl
Zadania Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej:
Jednostka ratowniczo- gaśnicza realizuje zadania w zakresie spraw:
– ratowniczych,
– szkoleniowych,
– informatyki,
– ochrona informacji niejawnych,
– oficera prasowego komendanta.
- Do zakresu działania jednostki ratowniczo – gaśniczej należy w szczególności:
- organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczo – gaśniczych w czasie walki z pożarami oraz likwidacji miejscowych zagrożeń,
- dokonywanie toku pełnienia służby ze szczególnym uwzględnieniem sporządzania informacji z prowadzonych działań ratowniczych,
- wykonywanie podstawowych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz w ramach odwodów operacyjnych,
- wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy działaniami kierują inne służby,
- wykonywanie czynności ratowniczo-gaśniczych przy prowadzeniu działań w ramach pomocy wzajemnej poza własnym obszarem działania,
- przygotowanie własnych sił i środków do wypełniania zadań ratowniczych na przydzielonym obszarze chronionym,
- współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi na przydzielonym obszarze działania w zakresie likwidacji zdarzeń,
- rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych, poznawanie własnego terenu działania, w tym organizacja i udział w ćwiczeniach na obiektach,
- prowadzenie doskonalenia zawodowego,
- udział w aktualizacji stanu gotowości operacyjnej, procedur ratowniczych oraz dokumentacji operacyjnej,
- udział w przygotowaniu analiz z działań ratowniczych,
- prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków,
- prowadzenie szkolenia członków ochotniczych straży pożarnych w zakresie ratownictwa,
- realizacja zajęć sportowych dla strażaków pełniących służbę w komendzie oraz organizowanie imprez sportowych,
- nadzór nad funkcjonowaniem strony internetowej komendy,
- analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania decyzji i kierowania działaniami ratowniczymi,
- prowadzenie spraw z zakresu informatyki i zapewnienie niezawodnego działania sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej
- realizowanie polityki bezpieczeństwa teleinformatycznego
- organizowanie i prowadzenie działalności informacyjno-prasowej komendy
- Do zadań z-cy d-cy JRG jako pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych
należy:
- zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego,
- zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne,
- zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka,
- kontrola informacji niejawnych,
- opracowywanie i aktualizowanie planu ochrony informacji niejawnych,
- prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych,
- prowadzenie zwykłych oraz kontrolnych postępowań sprawdzających,
- prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę
w komendzie albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto, - przekazywanie odpowiednio ABW lub SKW do ewidencji, danych osób uprawnionych do dostępu do informacji niejawnych, a także osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub wobec których podjęto decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa.
Naczelnik Wydziału
st. kpt. mgr inż. Marek Sielaszuk
tel. 825721008 w. 27
e-mail: pr@strazwlodawa.pl
Skład wydziału:
dyżurny – st. asp. Hodun Mirosław
dyżurny – asp. Nielipiuk Artur
dyżurny – ogn. Białasz Jarosław
dyżurny – st. sekc. Mateusz Gołąb
dyżurny – sekc. Piotr Rusiński
Zadania wydziału:
- Wydział operacyjny realizuje zadania w zakresie spraw:
– operacyjnych,
– łączności,
– polityki ochrony danych osobowych. - Do zakresu działania wydziału operacyjnego należy w szczególności:
- analizowanie stanu operacyjnego zabezpieczenia obszaru powiatu oraz przygotowanie komendy powiatowej do organizacji działań ratowniczych, w tym
w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczych, - opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja,
- sporządzenie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki KSRG, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń,
- prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład krajowego systemu ratowniczo – gaśniczego,
- przygotowanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współdziałać w akcjach ratowniczych,
- przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i JRG,
- analizowanie stanu wyposażenia jednostki ratowniczo – gaśniczej i innych jednostek krajowego systemu ratowniczo – gaśniczego oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie,
- nadzorowanie gotowości operacyjnej JRG oraz innych podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, analizowanie gotowości operacyjno-technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawiania wniosków
w tym zakresie, - zapewnienie sprawnego funkcjonowania Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami KSRG na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę z Wojewódzkim Stanowiskiem Koordynacji Ratownictwa,
- kierowanie jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej z obszaru powiatu do akcji ratowniczych i humanitarnych poza granicę państwa, na podstawie wiążących Rzeczpospolitą Polską umów i porozumień międzynarodowych,
- przygotowanie pododdziałów do działań w ramach odwodów operacyjnych,
- organizowanie współpracy z innymi podmiotami w powiecie w zakresie prowadzenia działań ratowniczych,
- koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania krajowego systemu ratowniczo- gaśniczego na terenie powiatu,
- prowadzenie inspekcji JRG oraz ochotniczych straży pożarnych, pod względem przygotowania do działań ratowniczych,
- współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich,
- wprowadzenie podwyższonej gotowości operacyjnej w komendzie w sytuacji zwiększonego prawdopodobieństwa katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, których skutki mogą zagrozić życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, oraz w przypadku wystąpienia
i utrzymania się wzmożonego zagrożenia pożarowego, - bieżące informowanie oficera prasowego komendanta o szczególnych zdarzeniach odnotowanych w powiecie i postępie akcji ratowniczych,
- planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania, a także systemów alarmowania na obszarze powiatu oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania,
- wdrażanie systemów łączności dla potrzeb komendy powiatowej i jednostek KSRG,
- analizowanie systemu wyposażenia jednostek organizacyjnych straży w sprzęt łączności oraz przedstawienie wniosków w tym zakresie,
- zapewnienie ciągłego funkcjonowania instalacji telefonicznej i łączności bezprzewodowej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy
- współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań z zakresu ochrony ludności,
- organizowanie i prowadzenie działalności informacyjno-prasowej komendy.
Naczelnik Wydziału
kpt. mgr inż. Tomasz Wieczorek
tel. 825721008 w. 25
e-mail: kadry@strazwlodawa.pl
Skład wydziału:
mgr Krzysztof Puła – inspektor
tel. 825721008 w. 32
st. str. mgr inż. Daniel Baj – technik
tel. 825721008 w. 22
Zadania wydziału:
Wydział kadrowo-logistyczny realizuje zadania w zakresie spraw:
- organizacyjnych,
- kadrowych,
- archiwizacji,
- kancelarii do ochrony informacji niejawnych,
- pomocy prawnej,
- kwatermistrzowskich,
- Do zadań wydziału kadrowo-logistycznego należy w szczególności:
- przygotowywanie zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi w komendzie,
- opracowywanie regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy w komendzie,
- realizowanie zadań z zakresu planowania pracy komendy,
- organizowanie narad służbowych, odpraw i konferencji z udziałem kierownictwa komendy,
- opracowywanie i ewidencjonowanie decyzji, rozkazów, instrukcji i wytycznych komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej,
- organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej,
- realizowanie zadań z zakresu skarg i wniosków,
- ewidencjonowanie pieczęci i stempli w komendzie,
- prowadzenie kancelarii ogólnej i sekretariatu komendanta,
- prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów i rencistów komendy,
- sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno- rentowej strażaków i pracowników cywilnych komendy,
- realizowanie polityki kadrowo – płacowej komendanta,
- realizowanie zadań dotyczących kształcenia i podnoszenia kwalifikacji przez strażaków i pracowników cywilnych,
- prowadzenie spraw dotyczących dyscypliny służby i pracy w komendzie,
- przygotowanie wniosków dotyczących awansów i wyróżnień,
- realizowanie zadań związanych z profilaktyką zdrowotną oraz ubezpieczeniami strażaków i pracowników cywilnych komendy,
- zapewnienie obsługi strażaków i pracowników cywilnych komendy w zakresie spraw socjalno-bytowych,
- przygotowywanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania Państwowej Straży Pożarnej,
- prowadzenie archiwum komendy i spraw związanych z archiwizacją,
- obsługa kancelarii do ochrony informacji niejawnych zgodnie z przepisami
o ochronie informacji niejawnych, - prowadzenie kasy dla środków budżetowych i pozabudżetowych,
- zlecanie właściwym podmiotom zewnętrznym obsługi prawnej komendy,
- prowadzenie funkcji gospodarza obiektu Ośrodka Wypoczynkowo- Szkoleniowego nad Jeziorem Białym.
- administrowanie oraz zapewnienie właściwego stanu technicznego użytkowanych obiektów, pomieszczeń pozostających w dyspozycji komendy powiatowej a także planowanie i realizacja inwestycji i remontów w tym zakresie,
- opracowywanie planu potrzeb w zakresie wydatków rzeczowych, w tym także wyposażenia strażaków w odzież ochronną, specjalną, bądź wyposażenia osobistego,
- uczestniczenie w pracach zespołu do spraw zakupów sprzętu zgodnie z prawem o zamówieniach publicznych,
- planowanie potrzeb materiałowo technicznych,
- prowadzenie obsługi mieszkaniowej, mundurowej i socjalnej strażaków, pracowników cywilnych i emerytów komendy,
- prowadzenie spraw inwentaryzacji majątku,
- dokonywanie zakupów sprzętu, paliwa, materiałów i urządzeń niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania komendy,
- zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez jednostki krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na terenie powiatu oraz przygotowanie pododdziałów do działań w ramach odwodów operacyjnych,
- likwidacja zbędnych i zużytych składników majątkowych,
- prowadzenie ewidencji rzeczowych składników majątkowych,
- prowadzenie postępowań wyjaśniających związanych ze szkodami w mieniu komendy powiatowej a także nadzór nad procedurami postępowań odszkodowawczych,
- realizowanie prac dotyczących projektów związanych z pozyskiwaniem środków
z funduszy strukturalnych i celowych Unii Europejskiej i z innych źródeł, - ewidencja oraz nadzór i konserwacja sprzętu obrony cywilnej,
- prowadzenie gospodarki częściami zamiennymi i smarami,
- prowadzenie rozliczeń i dokumentacji dotyczącej transportu samochodowego,
- utrzymanie w gotowości operacyjno – technicznej pojazdów i sprzętu silnikowego,
- wykonanie napraw i konserwacji sprzętu łączności,
- prowadzenie spraw dotyczących rejestracji i przeglądów technicznych pojazdów,
- wykonanie okresowych badań sprzętu pożarniczego i specjalistycznego,
- prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej.
Specjalista ds. Kontrolno – Rozpoznawczych
st. kpt. mgr inż. Michał Tychoniewicz
tel. 825721008 w. 26
e-mail: pz@strazwlodawa.pl
Zadania stanowiska ds. kontrolno – rozpoznawczych:
Do zadań samodzielnego stanowiska pracy ds. kontrolno – rozpoznawczych należy
w szczególności:
- analizowanie stanu bezpieczeństwa powiatu w zakresie zadań realizowanych przez Państwową Straż Pożarną,
- opracowywanie wyników czynności kontrolno-rozpoznawczych dla potrzeb analizy stanu bezpieczeństwa województwa,
- inicjowanie działań zmierzających do poprawy stanu bezpieczeństwa pożarowego powiatu,
- przeprowadzanie kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
- rozpoznawanie i ewidencjonowanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń,
- przygotowywanie projektu stanowiska komendanta powiatowego w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych,
- opracowywanie dla potrzeb administracji publicznej opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego obiektów i terenów,
- wstępne ustalanie przyczyn oraz okoliczności powstania i rozprzestrzeniania się pożaru oraz miejscowego zagrożenia,
- rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej,
- uzgadnianie sposobów postępowania na wypadek zagrożenia pożarowego i innych miejscowych zagrożeń,
- wykonywanie zadań w stosunku do zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku
w zakresie zapobiegania poważnym awariom przemysłowym w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska, - wdrażanie w działalności kontrolno-rozpoznawczej nowych wymagań zawartych
w znowelizowanych przepisach techniczno – budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego, - nadzór nad organizacją i uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą,
- załatwianie spraw z zakresu postępowania administracyjnego, dotyczących nieprzestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
- organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie profilaktyki przeciwpożarowej w ramach prewencji społecznej.
asp. sztab. Agnieszka Koch
tel. 825721008 w. 28
e-mail: pf@strazwlodawa.pl
Zadania samodzielnego stanowiska ds. finansowych
Do zadań samodzielnego stanowiska pracy ds. finansowych należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości komendy zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
- prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegające zwłaszcza na:
– wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji komendy,
– potwierdzania zgodności zobowiązań majątkowych i finansowych zawieranych przez komendanta,
– przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
– zapewnieniu terminowego ściągania należności.
- analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu, środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji komendy,
- prowadzenie wewnętrznej kontroli finansowej (kontroli w zakresie legalności dokumentów oraz operacji gospodarczych),
- nadzór nad przygotowaniem, przebiegiem i rozliczeniem inwentaryzacji.