Komórki organizacyjne

Dowódca Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej

mł. bryg. mgr inż. Robert Barszczewski

tel. 825721008 w. 30

e-mail: jrg@strazwlodawa.pl

 

 

 

Zastępca Dowódcy Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej

mł. bryg. mgr inż. Waldemar Makarewicz

tel. 825721008 w. 30

 

 

 

 

Zadania Jednostki Ratowniczo – Gaśniczej:

Jednostka ratowniczo- gaśnicza realizuje zadania w zakresie spraw:

– ratowniczych,

– szkoleniowych,

– informatyki,

– ochrona informacji niejawnych,

– oficera prasowego komendanta.

  1. Do zakresu działania jednostki ratowniczo – gaśniczej należy w szczególności:
  • organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczo – gaśniczych w czasie walki z pożarami oraz likwidacji miejscowych zagrożeń,
  • dokonywanie toku pełnienia służby ze szczególnym uwzględnieniem sporządzania informacji z prowadzonych działań ratowniczych,
  • wykonywanie podstawowych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz w ramach odwodów operacyjnych,
  • wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy działaniami kierują inne służby,
  • wykonywanie czynności ratowniczo-gaśniczych przy prowadzeniu działań w ramach pomocy wzajemnej poza własnym obszarem działania,
  • przygotowanie własnych sił i środków do wypełniania zadań ratowniczych na przydzielonym obszarze chronionym,
  • współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi na przydzielonym obszarze działania w zakresie likwidacji zdarzeń,
  • rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych, poznawanie własnego terenu działania, w tym organizacja i udział w ćwiczeniach na obiektach,
  • prowadzenie doskonalenia zawodowego,
  • udział w aktualizacji stanu gotowości operacyjnej, procedur ratowniczych oraz dokumentacji operacyjnej,
  • udział w przygotowaniu analiz z działań ratowniczych,
  • prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków,
  • prowadzenie szkolenia członków ochotniczych straży pożarnych w zakresie ratownictwa,
  • realizacja zajęć sportowych dla strażaków pełniących służbę w komendzie oraz organizowanie imprez sportowych,
  • nadzór nad funkcjonowaniem strony internetowej komendy,
  • analizowanie i wdrażanie komputerowych systemów wspomagania decyzji i kierowania działaniami ratowniczymi,
  • prowadzenie spraw z zakresu informatyki i zapewnienie niezawodnego działania sieci informatycznej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy powiatowej
  • realizowanie polityki bezpieczeństwa teleinformatycznego
  • organizowanie i prowadzenie działalności informacyjno-prasowej komendy
  1. Do zadań z-cy d-cy JRG jako pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych

należy:

  • zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego,
  • zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne,
  • zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka,
  • kontrola informacji niejawnych,
  • opracowywanie i aktualizowanie planu ochrony informacji niejawnych,
  • prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych,
  • prowadzenie zwykłych oraz kontrolnych postępowań sprawdzających,
  • prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę
    w komendzie albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto,
  • przekazywanie odpowiednio ABW lub SKW do ewidencji, danych osób uprawnionych do dostępu do informacji niejawnych, a także osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub wobec których podjęto decyzję o cofnięciu poświadczenia bezpieczeństwa.

Naczelnik Wydziału

st. kpt. mgr inż. Marek Sielaszuk

tel. 825721008 w. 27

e-mail: pr@strazwlodawa.pl

 

 

 

Skład wydziału:

dyżurny – st. asp. Hodun Mirosław

dyżurny – asp. Nielipiuk Artur

dyżurny – mł. asp. Sielaszuk Paweł

dyżurny – mł. ogn. Białasz Jarosław

Zadania wydziału:

  1. Wydział operacyjny realizuje zadania w zakresie spraw:
    – operacyjnych,
    – łączności,
    – polityki ochrony danych osobowych.
  2.  Do zakresu działania wydziału operacyjnego należy w szczególności:
  • analizowanie stanu operacyjnego zabezpieczenia obszaru powiatu oraz przygotowanie komendy powiatowej do organizacji działań ratowniczych, w tym
    w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczych,
  • opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja,
  • sporządzenie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki KSRG, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń,
  • prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład krajowego systemu ratowniczo – gaśniczego,
  • przygotowanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współdziałać w akcjach ratowniczych,
  • przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcania lub likwidacji jednostek ochrony przeciwpożarowej i JRG,
  • analizowanie stanu wyposażenia jednostki ratowniczo – gaśniczej i innych jednostek krajowego systemu ratowniczo – gaśniczego oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie,
  • nadzorowanie gotowości operacyjnej JRG oraz innych podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, analizowanie gotowości operacyjno-technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawiania wniosków
    w tym zakresie,
  • zapewnienie sprawnego funkcjonowania Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami KSRG na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę z Wojewódzkim Stanowiskiem Koordynacji Ratownictwa,
  • kierowanie jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej z obszaru powiatu do akcji ratowniczych i humanitarnych poza granicę państwa, na podstawie wiążących Rzeczpospolitą Polską umów i porozumień międzynarodowych,
  • przygotowanie pododdziałów do działań w ramach odwodów operacyjnych,
  • organizowanie współpracy z innymi podmiotami w powiecie w zakresie prowadzenia działań ratowniczych,
  • koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania krajowego systemu ratowniczo- gaśniczego na terenie powiatu,
  • prowadzenie inspekcji JRG oraz ochotniczych straży pożarnych, pod względem przygotowania do działań ratowniczych,
  • współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich,
  • wprowadzenie podwyższonej gotowości operacyjnej w komendzie w sytuacji zwiększonego prawdopodobieństwa katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, których skutki mogą zagrozić życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, oraz w przypadku wystąpienia
    i utrzymania się wzmożonego zagrożenia pożarowego,
  • bieżące informowanie oficera prasowego komendanta o szczególnych zdarzeniach odnotowanych w powiecie i postępie akcji ratowniczych,
  • planowanie systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia i współdziałania, a także systemów alarmowania na obszarze powiatu oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego i alarmowania,
  • wdrażanie systemów łączności dla potrzeb komendy powiatowej i jednostek KSRG,
  • analizowanie systemu wyposażenia jednostek organizacyjnych straży w sprzęt łączności oraz przedstawienie wniosków w tym zakresie,
  • zapewnienie ciągłego funkcjonowania instalacji telefonicznej i łączności bezprzewodowej funkcjonującej w komórkach organizacyjnych komendy
  • współdziałanie z właściwymi organami, instytucjami i innymi jednostkami w zakresie rozwoju technik łączności na potrzeby rozwoju ratownictwa i innych zadań z zakresu ochrony ludności,
  • organizowanie i prowadzenie działalności informacyjno-prasowej komendy.

Naczelnik Wydziału

mł. kpt. mgr inż. Tomasz Wieczorek

tel. 825721008 w. 25

e-mail: kadry@strazwlodawa.pl

 

 

 

Skład wydziału:

mgr Krzysztof Puła – inspektor

tel. 825721008 w. 32

st. str. mgr inż. Daniel Baj – technik

tel. 825721008 w. 22

Zadania wydziału:

Wydział kadrowo-logistyczny realizuje zadania w zakresie spraw:

    • organizacyjnych,
    • kadrowych,
    • archiwizacji,
    • kancelarii do ochrony informacji niejawnych,
    • pomocy prawnej,
    • kwatermistrzowskich,
    • Do zadań wydziału kadrowo-logistycznego należy w szczególności:
  • przygotowywanie zakresów czynności dla kierujących komórkami organizacyjnymi w komendzie,
  • opracowywanie regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy w komendzie,
  • realizowanie zadań z zakresu planowania pracy komendy,
  • organizowanie narad służbowych, odpraw i konferencji z udziałem kierownictwa komendy,
  • opracowywanie i ewidencjonowanie decyzji, rozkazów, instrukcji i wytycznych komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej,
  • organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej,
  • realizowanie zadań z zakresu skarg i wniosków,
  • ewidencjonowanie pieczęci i stempli w komendzie,
  • prowadzenie kancelarii ogólnej i sekretariatu komendanta,
  • prowadzenie spraw osobowych strażaków i pracowników cywilnych oraz emerytów i rencistów komendy,
  • sporządzanie i kompletowanie dokumentacji emerytalno- rentowej strażaków i pracowników cywilnych komendy,
  • realizowanie polityki kadrowo – płacowej komendanta,
  • realizowanie zadań dotyczących kształcenia i podnoszenia kwalifikacji przez strażaków i pracowników cywilnych,
  • prowadzenie spraw dotyczących dyscypliny służby i pracy w komendzie,
  • przygotowanie wniosków dotyczących awansów i wyróżnień,
  • realizowanie zadań związanych z profilaktyką zdrowotną oraz ubezpieczeniami strażaków i pracowników cywilnych komendy,
  • zapewnienie obsługi strażaków i pracowników cywilnych komendy w zakresie spraw socjalno-bytowych,
  • przygotowywanie zbiorczych analiz oraz wniosków z zakresu działania Państwowej Straży Pożarnej,
  • prowadzenie archiwum komendy i spraw związanych z archiwizacją,
  • obsługa kancelarii do ochrony informacji niejawnych zgodnie z przepisami
    o ochronie informacji niejawnych,
  • prowadzenie kasy dla środków budżetowych i pozabudżetowych,
  • zlecanie właściwym podmiotom zewnętrznym obsługi prawnej komendy,
  • prowadzenie funkcji gospodarza obiektu Ośrodka Wypoczynkowo- Szkoleniowego nad Jeziorem Białym.
  • administrowanie oraz zapewnienie właściwego stanu technicznego użytkowanych obiektów, pomieszczeń pozostających w dyspozycji komendy powiatowej a także planowanie i realizacja inwestycji i remontów w tym zakresie,
  • opracowywanie planu potrzeb w zakresie wydatków rzeczowych, w tym także wyposażenia strażaków w odzież ochronną, specjalną, bądź wyposażenia osobistego,
  • uczestniczenie w pracach zespołu do spraw zakupów sprzętu zgodnie z prawem o zamówieniach publicznych,
  • planowanie potrzeb materiałowo technicznych,
  • prowadzenie obsługi mieszkaniowej, mundurowej i socjalnej strażaków, pracowników cywilnych i emerytów komendy,
  • prowadzenie spraw inwentaryzacji majątku,
  • dokonywanie zakupów sprzętu, paliwa, materiałów i urządzeń niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania komendy,
  • zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez jednostki krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na terenie powiatu oraz przygotowanie pododdziałów do działań w ramach odwodów operacyjnych,
  • likwidacja zbędnych i zużytych składników majątkowych,
  • prowadzenie ewidencji rzeczowych składników majątkowych,
  • prowadzenie postępowań wyjaśniających związanych ze szkodami w mieniu komendy powiatowej a także nadzór nad procedurami postępowań odszkodowawczych,
  • realizowanie prac dotyczących projektów związanych z pozyskiwaniem środków
    z funduszy strukturalnych i celowych Unii Europejskiej i z innych źródeł,
  • ewidencja oraz nadzór i konserwacja sprzętu obrony cywilnej,
  • prowadzenie gospodarki częściami zamiennymi i smarami,
  • prowadzenie rozliczeń i dokumentacji dotyczącej transportu samochodowego,
  • utrzymanie w gotowości operacyjno – technicznej pojazdów i sprzętu silnikowego,
  • wykonanie napraw i konserwacji sprzętu łączności,
  • prowadzenie spraw dotyczących rejestracji i przeglądów technicznych pojazdów,
  • wykonanie okresowych badań sprzętu pożarniczego i specjalistycznego,
  • prowadzenie spraw z zakresu gospodarki magazynowej.

Specjalista ds. Kontrolno – Rozpoznawczych

st. kpt. mgr inż. Michał Tychoniewicz

tel. 825721008 w. 26

e-mail: pz@strazwlodawa.pl

 

 

 

Zadania stanowiska ds. kontrolno – rozpoznawczych:

Do zadań samodzielnego stanowiska pracy ds. kontrolno – rozpoznawczych należy
w szczególności:

  • analizowanie stanu bezpieczeństwa powiatu w zakresie zadań realizowanych przez Państwową Straż Pożarną,
  • opracowywanie wyników czynności kontrolno-rozpoznawczych dla potrzeb analizy stanu bezpieczeństwa województwa,
  • inicjowanie działań zmierzających do poprawy stanu bezpieczeństwa pożarowego powiatu,
  • przeprowadzanie kontroli przestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
  • rozpoznawanie i ewidencjonowanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń,
  • przygotowywanie projektu stanowiska komendanta powiatowego w sprawie przekazywania do użytku obiektów budowlanych,
  • opracowywanie dla potrzeb administracji publicznej opinii dotyczących bezpieczeństwa pożarowego obiektów i terenów,
  • wstępne ustalanie przyczyn oraz okoliczności powstania i rozprzestrzeniania się pożaru oraz miejscowego zagrożenia,
  • rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej,
  • uzgadnianie sposobów postępowania na wypadek zagrożenia pożarowego i innych miejscowych zagrożeń,
  • wykonywanie zadań w stosunku do zakładów o zwiększonym i dużym ryzyku
    w zakresie zapobiegania poważnym awariom przemysłowym w oparciu o ustawę prawo ochrony środowiska,
  • wdrażanie w działalności kontrolno-rozpoznawczej nowych wymagań zawartych
    w znowelizowanych przepisach techniczno – budowlanych, o ochronie przeciwpożarowej oraz Polskich Normach dotyczących bezpieczeństwa pożarowego,
  • nadzór nad organizacją i uzgadnianie sposobów połączenia systemu monitoringu pożarowego z komendą,
  • załatwianie spraw z zakresu postępowania administracyjnego, dotyczących nieprzestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
  • organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie profilaktyki przeciwpożarowej w ramach prewencji społecznej.

Główna Księgowa

asp. sztab. Agnieszka Koch

tel. 825721008 w. 28

e-mail: pf@strazwlodawa.pl

 

 

 

Zadania samodzielnego stanowiska ds. finansowych

Do zadań samodzielnego stanowiska pracy ds. finansowych należy w szczególności:

  • prowadzenie rachunkowości komendy zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
  • prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegające zwłaszcza na:

– wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji komendy,

– potwierdzania zgodności zobowiązań majątkowych i finansowych zawieranych przez komendanta,

– przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,

– zapewnieniu terminowego ściągania należności.

  • analizowanie wykorzystania środków przydzielonych z budżetu, środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji komendy,
  • prowadzenie wewnętrznej kontroli finansowej (kontroli w zakresie legalności                                       dokumentów oraz operacji gospodarczych),
  • nadzór nad przygotowaniem, przebiegiem i rozliczeniem inwentaryzacji.
Skip to content